Hamachi: wat is het voor vis? En hoe bereid je het?

Van bakken, grillen tot aan garen in de oven

Hamachi is een makreelachtige vis en is een betaalbaar alternatief voor tonijn. Hij is perfect te gebruiken als sushi of sashimi, maar is ook gegrild of gebakken erg lekker.

De vis is erg populair in Japan en Amerika en hij is steeds meer aan populariteit aan het winnen in Europa. Maar wat is Hamachi nu voor vis? En hoe bereid je het? Hieronder lees je er meer over.

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1

Wat voor vis is hamachi?

 

Hamachi staat ook wel bekend als Yellowtail Kingfish of Geelvinmakreel vanwege zijn opvallende gele staartvin. De vis heeft een langwerpig, samengedrukt lichaam en zeer kleine, gladde schubben. Het lichaam loopt naar achteren taps toe en verbreedt zich tot een grote gevorkte staartvin. Hamachi is een krachtige zwemmer die vooral in open water leeft.

De hamachi kent een bijzonder verhaal. In Japan wordt deze vis namelijk ook wel de ‘fish of fortune’ genoemd.

Tijdens de groei krijgt de Hamachi steeds een andere naam. Zo noemt men een pasgeboren visje bijvoorbeeld ‘mojako’, visjes die kleiner zijn dan 40 cm noemt men ‘tsubasu’ of ‘yazu’, tussen de 60 en 80 cm heten ze ‘mejiro’ en als de vis groter is dan 80 cm dan krijgt hij de naam ‘buri’.

Omdat de naam steeds verandert tijdens de groei wordt Hamachi ook wel een ‘shusse-uo’ of een ‘promotie-vis’ genoemd, alsof het dus steeds promotie maakt en daarmee een nieuwe titel krijgt. Om deze reden wordt de hamachi ook vaak gegeten met nieuwjaar. Het zou namelijk geluk en voorspoed betekenen voor degene die hem eet.

Hamachi is een vleeseter en jaagt gewoonlijk in groepen op kleinere vis, inktvis en schaaldieren. De hamachi kan tot 2,5 meter lang worden en tot 70 kg wegen, maar over het algemeen wordt hij gevangen als hij tussen de 10 en 15 kg weegt en tot 1 meter lang is.

Hoofdstuk 2

Waar komt de vis vandaan?

 

Hamachi komt voor in subtropische wateren en heeft zich verspreid over de drie belangrijkste oceanen van de wereld: de Grote-, de Atlantische- en de Indische Oceaan. Ze komen voor in dieptes van 3 tot 825 meter onder het wateroppervlak. Hamachi komt vooral voor rondom Australië en Nieuw-Zeeland, bij Zuid-Afrika en Chili.

Hamachi wordt op steeds meer plekken gekweekt. De jonge visjes die bestemd zijn voor de kweek komen niet uit het wild, maar worden in kooien in zee gekweekt. Het beheer en het gebruikte voer verschillen sterk tussen Aziatische landen en kwekerijen. Op sommige kwekerijen wordt industrieel voer gebruikt maar er wordt ook nog voer van lokaal gevangen kleine visjes, “trash fish” gebruikt.

Hoofdstuk 3

Hoe smaakt hamachi?

 

Hamachi heeft een stevige textuur en een sublieme, zachte smaak. Deze exclusieve vis is een geweldig alternatief voor tonijn of zwaardvis.

Het vlees van wilde hamachi is roze en kan in kleur variëren doordat de vissen verschillen in vetgehalte. Gekweekte hamachi is veelal licht gekleurd omdat het veel vet bevat. Door het hoge vetgehalte is de vis boterachtig van textuur. Hamachi-filets kunnen een donkere spierlijn langs de rand hebben.

Hoofdstuk 4

Is hamachi gezond?

 

Hamachi is rijk aan gezonde omega-3 vetten, vitamine B3 en B12 en selenium. Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die ons beschermen tegen hart- en vaatziekten.

Vitamine B3 is belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam en de aanmaak van vetzuren.

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen die zuurstof in je bloed vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Selenium werkt als antioxidant. Het zit in de lever en beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Verder maakt selenium zware metalen die soms in onze voeding terecht kunnen komen minder giftig. Selenium is ook belangrijk voor een goede werking van de schildklier.

Hoofdstuk 5

Welke wijn past erbij?

 

Hamachi wordt vaak als sashimi gebruikt en dit gaat heel goed met bijvoorbeeld een droge Chenin Blanc of een Sauvignon Blanc. Ook een eenvoudige Auxerrois of een frisse Pinot Blanc met niet te veel zuren combineren goed met deze vis.

Hoofdstuk 6

Hamachi bereiden

 

Hamachi kun je als sashimi, gegrild, geroosterd of gebakken eten. Het is belangrijk dat je de vis niet al te veel verhit als je hem gaat bereiden, omdat hij anders te droog wordt.

Reken voor een kleine portie 180 gram vis per persoon en voor een grote portie 260 gram per persoon. Voor sushi of sashimi als hoofdgerecht heb je aan 150 gram vis per persoon voldoende.

Hieronder vind je instructies voor het zelf schoonmaken en fileren van de vis.

Hamachi schoonmaken

  • Haal de schubben aan beide kanten met de botte kant van een mes eraf.
  • Knip de rug-, zij- en staartvin af met een stevige keukenschaar.
  • Snijd de buik van de vis van de staartvin tot de kop open en trek de ingewanden eruit.
  • Snijd eventueel achtergebleven stukjes van de ingewanden los met een mes.
  • Spoel de vis van binnen en van buiten goed met koud stromend water.

Hamachi fileren

  • Kies voor een goed scherp mes om de vis te fileren.
  • Maak de vis onder stromend water schoon en dep hem goed af.
  • Leg de vis op een snijplank en snijd met je mes net achter de kieuwen.
  • Houd de vis bij de kop vast. Maak een insnijding langs de huid aan de voorkant van de vis, aan één kant van de rugvin.
  • Steek dan het mespunt erin en begin langs de graten naar de staart toe te snijden. Gebruik de ruggengraat om je mes te begeleiden.
  • Steek dan het mespunt erin en begin langs de graten naar de kop toe te snijden
  • Til de gefileerde viszijde op en snij wat nog vast zit rustig los.
  • Draai de vis om fileer de andere kant.
  • Overtollige graatjes kun je met een pincet of mesje verwijderen.
Pan

Bakken in de pan

Als je hamachi wilt bakken, dan doe je dat op een middelhoge temperatuur.

  • Verhit wat olijfolie per persoon in een koekenpan.
  • Bak de vis 2 tot 3 minuten op het vel.
  • Bestrooi met peper en zout.
  • Verlaag het vuur en bak de vis nog 1 tot 2 minuten op de andere zijde.
  • Haal de vis uit de pan en laat hem rusten onder aluminiumfolie.

Grillen op de barbecue

Als je hamachi wilt barbecueën, zorg er dan voor dat de barbecue goed heet is.

  • Snijd de hamachi filet in 4 gelijke stukken
  • Smeer de vis in met een marinade naar keuze.
  • Bewaar de vis totdat je hem gaat gebruiken in de koelkast.
  • Verwarm de barbecue op 200 °C.
  • Gril de vis om en om circa 2 minuten.
  • Lak de vis af met de overige marinade.
oven icon

In de oven

Als je hamachi in de oven wilt garen, dan doe je dit op een middelhoge temperatuur.

  • Verwarm de oven voor op 200 °C.
  • Maak met een scherp mes 3 schuine sneden in de huid van de hamachi.
  • Leg de vis op een bakplaat.
  • Besprenkel met olijfolie en zout.
  • Bak de vis in ongeveer 25 minuten gaar. Dit is afhankelijk van de grootte van de vis.